Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

WYDARZENIA KLASY I - III

WYDARZENIA KLASY IV - VIII

AKTUALNOŚCI

Co z tą sztuką? Intelektualna prowokacja.

Na lekcjach języka polskiego w klasie ósmej wiele czasu poświęca się tematyce wojny i okupacji. To pierwsze spotkanie z Mironem Białoszewskim, Hanną Krall czy Idą Fink. Zajęcia są także okazją do spojrzenia na sztukę współczesną, często zaskakującą i bulwersującą. Prowokacja i skandal są domeną artystów, ale wykorzystanie LEGO?

Krzysztof Libera w 1996 roku przedstawił kontrowersyjną instalację plastyczną Lego.Obóz koncentracyjny. Artysta proponował szokującą zabawę: konstruowanie baraków więziennych, komór gazowych, wieżyczek strażniczych, ogrodzeń z drutu kolczastego. Wstrząsające wrażenie potęgowało zderzenie charakterystycznej dla Lego radosnej estetyki z drastyczną ikonografią.  Klocki mają przecież służyć zabawie i rozrywce, zatem projekt godził w najbardziej elementarne zasady dobrego smaku. Przedsięwzięcie polskiego artysty zainicjowało jednak wielką dyskusję na temat stosunku współczesnych do Holocaustu, poszanowania historii i granic wolności w sztuce.

Uczniowie klasy VIIIa, niczym wytrawni krytycy sztuki, także rozważali „za i przeciw”. Nieprzychylni zarzucali artyście nonszalację i lekceważenie tragedii, większość jednak stwierdziła, że skoro zadaniem sztuki jest prowokowanie do myślenia i dyskusji, to Liberze udało się to osiągnąć cel w stu procentach.

 

Data dodania: 2023-01-16 10:00:08
Data edycji: 2023-04-07 11:19:03
Ilość wyświetleń: 603

„Choćbyś poznał ziemię całą, 

Milion gwiazd jeszcze zostało!

Choćbyś gwiazdy znał na niebie,

Jeszcze musisz znać… sam siebie.“


Maria Konopnicka
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej